måndag 26 december 2016

Vad händer om man inte besiktar bilen

Här kan du ta reda på vad som gäller för ditt fordon samt läsa om de nya. Information om besiktning. Vad händer om jag inte besiktar i tid? Besiktningsperiod-och-inbjuda. Kan jag besikta före fordonets besiktningsperiod?


Om bilen inte har några trafikfarliga fel när vi besiktar skadorna efter krocken så gäller . Om jag inte använder bilen annat än att åka just till besiktningen? För det var ju naturligtvis hans fel att vi glömt att besikta min bil. Om du inte besiktar din bil i tid beläggs det automatiskt med körförbud. Bilen får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till ett . Dagen efter besiktningsperiodens slut får fordonet körförbud och får endast användas för att köra kortast lämpliga väg till besiktningen. Så håller du reda på när bilen ska besiktas och hur ett körförbud påverkar din bilförsäkring.


En bil med körförbud får inte framföras på allmän väg. Du måste själv hålla koll på när det är dags att besikta bilen. De flesta besiktningsföretag skickar ut meddelande, men de måste inte göra det så ansvaret ligger . Detta är en fråga som cirkulerar omkring och ingen vet riktigt vad för sorts straff som väntar.


Jag själv gör eller stödjer inte detta men nog har det . Vad som kontrolleras vid besiktningen. Hjul och styrsystem – att det inte är skador på fram- eller bakvagnen. En ny bil ska besiktas första gången senast år (månader ) efter den månad då bilen första gången togs i . Men inte alla ägarna vet att de nu kör olagligt. Orsaken är vanligtvis att man glömt beställa tid eller att man inte vill besikta bilen eftersom man inte tror.


Tänk på att alla våra stationer inte besiktar alla typer av fordon. Hur betalar och bekräftar jag en föreslagen tid? Kan man besikta med ett reservdäck på bilen ? Försäkrad är bilen inte eftersom det är körförbud på den. Du får som sagt köra till bes. Sedan besiktningsmonopolet avskaffads kallas inte längre bilar till besiktning och det är lättare att missa.


Det är absolut mänskligt att fela och sådant händer. Men ett körförbud är ett körförbud och då får bilen inte köras. Får man kanonböter direkt hem i lådan eller händer det inte ngt förrän man blir.


Du kan trafikförsäkra en bil utan att besikta den. Jag undrar vad som händer om polisen stoppar mig om jag kör med en. Glömde bort att det blir körförbud på bilen om man inte besiktar den.


Fordon, oavsett vikt och som inte används i . Detta ska du absolut inte göra vid en bilbesiktning! När ska man besikta bilen ? Fordonet har underkänts - ny besiktning måste utföras. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat. Normalt inträder detta efter en måna men om ditt fordon underkänns för tredje. Vill du besiktiga bilen , boka på några av våra stationer för bilbesiktning eller ring . Om han orsakar en olycka där motparten får skador, vad händer då?


Men vänta nu, om bilen är avställd behöver du inte besikta den? Jag har bokat och förbetalt min besiktning men när jag valde betalningsalternativ så . Den enda sträckan du får köra med en bil som har körförbud är till . Det händer att det blir rost i fjädersätet. Man kan också rostskydda sina nya bilar , och det är något som jag rekommenderar.


Många trafikolyckor beror på att man inte ser eller syns och det finns rapporter som pekar på att . Det är du som förare som ansvarar för att bilen besiktas enligt gällande regler. Från i år gäller nya regler för besiktning. Min fråga är om jag besiktar bilen nu, måste den besiktas nästa år igen? I Spanien finns möjlighet att göra frivillig besiktning av utländsk bil.


Man kan inte ha en svensk-registrerad bil i Spanien längre tid än månader. Frågade då också kontoristen där vad som händer om polisen stoppar oss, . Förbereds bilen inte noggrant inför besiktningen så är det mycket möjligt. När din bil underkänns får du ett dokument som beskriver exakt vad som är.


Om man inte kontrollbesiktigar bilen inom besiktningsperioden så får bilen automatiskt körförbud. Läs mer om besiktning och registrering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg