torsdag 8 januari 2015

Frihetsberövad ersättning

Den som har varit frihetsberövad (anhållen eller häktad) utan att sedan bli dömd för gärningen har i regel rätt till ersättning av staten enligt lagen om ersättning. FRÅGA Jag blev oskyldig frihetsberövad. Jag vill ha ersättning för vad jag har blivit utsatt för och att jag blev misstänkt för brott som jag inte har . Misstankarna mot henne har sedan avskrivits men nu vill hon genom en JK- anmälan kräva ersättning från staten för den tid som hon suttit frihetsberövad. I drygt fyra månader satt mannen från Kalmar frihetsberövad misstänkt för brott.


Han blev senare friad och har nu blivit beviljad ett skadestånd . ERSÄTTNING ERSÄTTNING En man i 30-årsåldern har rätt till ersättning efter att ha suttit frihetsberövad men sedan släppts. Nu har Justitiekanslern beslutat att mannen ska få 6kronor i ersättning för lidande för tiden han suttit frihetsberövad med restriktioner på . En man som satt frihetsberövad i två månader 20har nu fått ersättning både för lidande och förlorad arbetsinkomst. En person från Uppsala kommun får ersättning på 0kronor från.


Den juridiska begreppet frihetsberövande innebär i Sverige i korthet ingrepp som. Bestämmelser om ersättning till enskilda vid felaktiga frihetsberövanden .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg